AI finnes i dag i mange varianter, fra generell AI (f.eks. Chat GPT) via emne spesifikke (f.eks. AlphaFold) til agenter som er integrert programvare,- og mange mange flere.
Det finnes et ordtak om at "Godt verktøy er halve jobbe", og det kan være fornuftig å ha det i mente når en organisasjon skal vurdere om/hvilke AI verktøy som skal tas i bruk. Dersom organisasjonen ønsker å ta i bruk AI for å øke produktiviteten, anbefaler vi at følgende momenter tenkes i gjennom i for-prosjekt fasen:
- Vil vårt/våre mål understøttes best av mere generell AI eller mere spesialisert AI?
- Hvem hos oss vil ha best potensiale for å realisere gevinster ved innføring av AI?
- De som har mest å hente på AI - er de involvert & begeistret?
- Hvor i organisasjonen må hvilken AI kompetanse bygges for å realisere gevinster?
I korte trekk, de samme momenter som er suksess faktorer ved innføring av nye datasystemer er relevante ved AI innføring
